A) De temperatuur van de ruimte waarin verlijmd gaat worden moet tussen de 20° en 25° zijn.
B) Luchtvochtigheidsgraad mag niet hoger zijn dan 70%.
De lijm en harder goed mengen; op de verpakking staat de mengverhouding aangegeven.
Mengverhouding: 5–7% harder ten opzichte van de lijm (bijvoorbeeld: 125 ml lijm + 7,5 ml harder, of 250 ml lijm + 15 ml harder).
De patch (plakker van PVC-materiaal) op maat maken en met een wit potlood, zilver- of groenschrijvende pen aftekenen op de te repareren plek op de boot.
LET OP: absoluut géén blauwschrijvende pen gebruiken!
De plek op de boot en de patch ontvetten met thinner. LET OP: géén middelen gebruiken met Aceton. Enkel het afgetekende gedeelte op de boot ontvetten.
1ste keer: patch en bootgedeelte dun insmeren, bij voorkeur met lange rechte streken, 5-10 minuten laten drogen.
2de keer: opnieuw beide delen dun insmeren en 5-10 minuten laten drogen.
3de keer: nogmaals dun insmeren en 10 minuten laten drogen. De lijm mag niet meer “pikken”.
De verbinding van de patch op de boot tot stand brengen en dan vanuit het midden de patch goed aandrukken naar buiten.
Het aandrukken kan met een stomp voorwerp.
De lijmresten direct schoonmaken met de speciale thinner voor PVC en hierna de randen van de patch nogmaals goed aandrukken.
Hierna minimaal 24 uur laten drogen bij een constante temperatuur. Pas na 72 uur mag de boot weer in contact komen met water.
LET OP: wanneer de lijm wit uitslaat, kunt u NIET verder lijmen.
Eén van de onder A of B genoemde punten hierboven is daar dan de oorzaak van.
TIP:
Bij het repareren van een luchtlekkage de boot/drijver leeg laten lopen alvorens u gaat repareren.
Hierna de boot gedurende 24 uur niet opblazen/oppompen i.v.m. de droogtijd van de lijm.
Klik hier voor de lijminstructies met PVC lijm voor rubberboten.